Blog: 'De toegevoegde waarde of de kostprijsrace?'

30-11-2017    08:41   |    Patrick Dankers

Patrick Dankers, Productmanager op de afdeling Horticultural proces control bij Priva, schrijft exclusief voor Goedemorgen deze weblog.

Gelukkig is de tuinbouw weer een stuk verbeterd ten opzichte van een aantal jaar geleden. U weet nog wel, economische crisis, banken die omvallen, huizen die onderwater staan en een filevrij wegennet. Tijdens de crisisjaren werd er opeens veel gesproken over toegevoegde waarde, onderscheidend vermogen, marketing. Het product moet zich onderscheiden van de concurrent en waarde toevoegen zodat u iets meer kunt vragen en een gezond bedrijfsresultaat kunt behalen.

Dat was natuurlijk allemaal erg leuk bedacht maar het ontwikkelen van een onderscheidend product of het creëren van een merk vraagt een investering en tijd. En tijd hadden we niet en geld was juist het begin van het probleem. Oftewel voor een aantal telers zat er niets anders op dan proberen te overleven of eventueel met collega’s samen te werken om een inkoop- (lees: kostprijs) voordeel te verkrijgen. En voor een aantal telers heeft dit helaas geresulteerd in een noodgedwongen beëindiging van het bedrijf. 

Echter zijn er ook bedrijven die de afgelopen jaren hebben gebruikt om de stap van cost leadership naar productdifferentiatie te maken. Deze bedrijven hebben op eigen kracht onderscheidend vermogen opgebouwd of ze zijn op een strategische manier (dus meer dan alleen gezamenlijke inkoop) samenwerkingen aangegaan met collega’s en hebben hierdoor een unieke positie verworven in de markt. Hadden we eerst alleen maar Tasty Tom als voorbeeld hiervan, inmiddels is deze lijst veel langer geworden in zowel groente als sierteelt en hiermee wordt dus bewezen dat het mogelijk is om te differentiëren en dat het werkt. 

Nu het weer beter gaat met de Tuinbouw Nederland B.V. wordt er ook weer geïnvesteerd en er worden weer kassen bijgebouwd. Hoewel wij natuurlijk graag het automatiseringsvraagstuk van de nieuwbouw willen oplossen voor u, wil ik hier toch een kritische noot bij plaatsen. Bijbouwen is prima, zeker wanneer u nu al een goede positie heeft in de kostprijsrace. Maar stelt u zichzelf ook eens de vraag; is mijn product inmiddels onderscheidend? Lever ik toegevoegde waarde ten opzichte van anderen? Is dit niet het geval, dan vrees ik dat de uitbreiding weer een extra ronde is in de race naar kostprijs optimalisatie. 

En als u op dit moment dan toch de financiële middelen heeft voor een investering, besef dan goed dat de sector nog altijd kwetsbaar is. Er hoeft maar iets te gebeuren, en dit kan ook buiten de invloedsfeer van de sector liggen, en we zijn weer terug bij af. Wanneer dit gebeurt is differentiatie misschien wel waardevoller dan areaal, want we weten al uit het verleden dat de markt geen rekening houdt met uw kostprijs.  


Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties

Reageer op dit bericht

Meer nieuws

Jumbo ook naar België

Jumbo gaat een vestiging in België openen. De supermarkt komt in het Limburgse Bree, zo meldt Distrifood. De vestiging van de Nederlandse...