Hulp voor beter bedrijfsresultaat

12-09-2017    09:47   |    KAS TuinbouwCommunicatie

Georganiseerd door Stichting CORMEC, ondersteund door de provincie Limburg, de LLTB en in samenwerking met agrarisch onderzoeksbureau Geelen Consultancy uit Wageningen start op 10 januari 2018 de opleiding Risicomanagement voor de tuinbouwsector (bedekte en open teelten). Het is een praktische op maat gemaakte cursus voor telers waarin men leert hoe het bedrijfsresultaat kan worden verbeterd.

De cursus is opgezet door Joost Pennings, professor marketing en financiën aan de Universiteit van Maastricht en professor goederentermijnmarkten aan de Wageningen Universiteit. Daarnaast heeft hij samen met zijn ouders een akkerbouwbedrijf en staat hij regelmatig met zijn laarzen in de Limburgse löss.

Een van de vele beschikbare strategieën voor inkomensverbetering is bijvoorbeeld het (gedeeltelijk) afdekken van prijsrisico's via de termijnmarkt, waarbij het zelfs mogelijk is om winstmarges vast te zetten door middel van het vastzetten van in – en verkoopprijzen. Alleen al het verkrijgen van inzicht in de termijnmarkten geeft een indicatie over de te verwachten prijzen. Er worden momenteel nieuwe contractvormen en instrumenten ontwikkeld voor de groente/tuinbouw (glas)- en fruitsector.

Tevens wordt er ingezet op innovatie en marktoriëntatie. Deze laatste heeft te maken met hoe men de markt beter kan ‘lezen ’om zodoende  een hoger rendement te halen. Een voorbeeld: de markt kan de eindconsument zijn, maar ook de directe afnemers (of toeleveranciers). Hoe kunnen we beter in spelen op de vraag? Dit heeft niet alleen te maken met ras of type product, maar ook dat de teler zorgt voor zaken als “just-in-time delivery” (omdat hij/zij bijvoorbeeld een goede opslagloods heeft gebouwd en precies op tijd kan leveren op het moment dat de afnemer dat vraagt).

Marktoriëntatie genereert tevens vaak innovatie. De teler ziet bijvoorbeeld dat er vraag is naar bepaalde verwerkte groente (marktoriëntatie) en gaat over tot het zelf verwerken en vermarkten (innovatie) en weet dit lokaal inclusief eigen bedrijfsmerk af te zetten. Dit is een voorbeeld aan de verkoopkant, maar geldt evenzeer aan de kostenkant, bijvoorbeeld het samen inkopen van producten om gebruik te maken van schaalvoordelen.

In deze op maat gemaakte cursus voor tuinbouwers wordt uitgelegd hoe telers hierop kunnen inspelen. Ook worden er concrete instrumenten ontwikkeld in de cursus die de teler direct op zijn bedrijf kan gebruiken. De cursus bestaat uit zeven bijeenkomsten op 10/1/2018, 17/1, 24/1, 31/1, 7/2, 14/2 en 21/2 en vindt plaats in het Landbouwhuis te Roermond. Elke bijeenkomst is van 13.00 uur tot 16.00 uur.

Aanmelden kan door een e-mail te sturen naar info@spam-protectcormec.eu met contactgegevens. Lidmaatschap LLTB is niet vereist. Er wordt een symbolische bijdrage gevraagd van € 175,00 voor de gehele cursus. Neem voor vragen over de cursus contact op met Jean-Louis Stassen (tel. 06-11523697) of Jan Geelen (tel. 06-20607090, jan@spam-protectgeelen-consultancy.nl).


Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties

Reageer op dit bericht

Meer nieuws

Regenwaterbassin zuiver houden

Op een flowschema van de waterstromen in een bedrijf is goed te zien dat de grootste stromen de input van regenwater en het hergebruik van...

Steun oprekken kwekersrecht

De Europese Commissie is positief over het voorstel om het kwekersrecht voor bloembollen, asperge en struikgewassen zoals framboos en blauwe...