'Uitzendbureaus in beeld': Van Koppen en Van Eijk

07-12-2017    09:53   |    Goedemorgen

Ruim 35% van de kosten van een teler bestaan uit arbeid. Veelal wordt gebruik gemaakt van uitzendbureaus. Goedemorgen sprak met diverse uitzendbureaus over de toekomst van het fenomeen ‘uitzendkracht' binnen de glastuinbouw. Dit keer Van Koppen en Van Eijk Uitzendbureau: "Medewerkers moeten in hun eigen taal worden aangesproken."

Ook de komende jaren blijft de uitzendbranche onverminderd belangrijk bij het invullen van de vraag naar tuinbouwpersoneel. Dat is de stellige overtuiging van Peter van Koppen van Van Koppen en Van Eijk Uitzendbureau. “De vraag naar flexibel personeel dat meeloopt met de seizoenen zal altijd blijven. Wat wel verandert, is de nationaliteit van de uitzendkrachten. Kort geleden was negentig procent nog van Poolse afkomst, maar dat aantal neemt snel af.”

Van Koppen vist nu ook in andere vijvers in Oost-Europa, maar hij heeft ook statushouders en werkzoekende Nederlanders aan het werk. De kwaliteitseisen zijn hierbij gelijk aan die van de Poolse werknemers. “We moeten wel langer zoeken naar gemotiveerde en betrouwbare personen. 

Voor zijn eigen bedrijfsvoering vindt Van Koppen het jammer dat de Polen langzamerhand verdwijnen. Een groot deel van de back office binnen zijn eigen organisatie wordt door Poolse werknemers gedaan. Hierdoor worden de uitzendkrachten dus in hun eigen taal te woord gestaan. “Ik vind dat je uit respect iemand in zijn eigen taal hoort aan te spreken”, zegt Van Koppen. “Voor de nieuwe arbeidskrachten, uit andere landen, zullen we dus nieuwe contactpersonen moeten aanstellen, die de taal machtig zijn.”


Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties

Reageer op dit bericht

Meer nieuws

Jumbo ook naar België

Jumbo gaat een vestiging in België openen. De supermarkt komt in het Limburgse Bree, zo meldt Distrifood. De vestiging van de Nederlandse...