Blog: De kaartjesmevrouw van het openluchtzwembad

29-11-2019    09:42   |    Frank van Baarle

Een weblog van Frank van Baarle. Hij is adviseur arbeidsmarkt bij Kasgroeit. Van Baarle schrijft deze weblog exclusief voor Goedemorgen.

Het is zaterdagochtend kwart over zes als ik deze letters op het scherm tik. Aangezien ik elke dag om zes uur op sta is mijn biologische klok zo ingesteld dat ik in het weekend ook om zes uur wakker word. Ik ben niet echt een uitslaper (is weleens anders geweest) en sta vrijwel direct naast mijn bed. Ik vind het heerlijk. De ochtend is voor mij het beste deel van de dag. Zeker in het weekend. Lekker met een bakkie van het moment genieten. Geen appjes, geen mailtjes, geen belletjes. Ik sta ook vrijwel direct aan zodra ik wakker ben. De beste ideeën ontstaan in de ochtend.

De zaterdagochtend is voor mij een vast ritueel. Ik ben rond kwart voor acht bij de bakker. Ik haal daar altijd dezelfde dingen. Vervolgens ga ik naar de Albert Heijn. Vaak zijn ze gesloten en moet ik nog even vijf minuten wachten. Er staan daar dan altijd dezelfde mensen te wachten. De vrouw die vroeger kaartjes verkocht bij het openluchtzwembad in Pijnacker staat er ook. Verder valt het mij wel op dat het vrijwel altijd mannen zijn die zo vroeg op pad zijn. Je hebt een man met een cowboyhoed die ik zowel bij de bakker als de Albert Heijn tegenkom. De man die neuriënd zijn boodschappen doet kom ik meestal bij de groenten tegen. Ik kan het zo uittekenen en van die simpele dingen kan ik enorm genieten. Het fascineert mij op de één of andere manier. Een wekelijks terugkerend toneelstuk waarin iedereen zijn vaste rol heeft.

Waar ik doordeweeks gevoelsmatig steeds van hot naar her vlieg heb ik in het weekend behoefte aan rust en val ik het liefst terug in vaste patronen. Vaste patronen zijn prettig. Het gaat je gemakkelijk af en kost weinig energie. Het gevaar is alleen dat je er gemakzuchtig van wordt. Je wordt minder scherp. Dat is voor mijn vaste zaterdagochtendritueel niet zo heel erg, anders wordt het in een werkende situatie.

Vaste patronen zie ik ook voorkomen in de wijze waarop we als sector personeel werven. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk. Wanneer er ruimte is voor een nieuwe medewerker worden alle korte-termijn-wervings-registers opengetrokken. Kosten nog moeite worden gespaard. Het is zo immers toch altijd goed gekomen?

Mijn verwachting is dat de krapte op de arbeidsmarkt er één van structurele aard zal zijn. Ik denk niet dat, wanneer het straks economisch minder gaat, we als sector weer heel makkelijk aan jong talent gaan komen. Er worden simpelweg minder kinderen geboren in Nederland. We zullen er als sector dus harder aan moeten trekken en af moeten stappen van vaste patronen. Een lange termijnvisie op arbeid is noodzakelijk zoals die voor andere thema’s vaak wel aanwezig is bij glastuinbouwbedrijven. Het neerzetten van een employer brand is een eerste stap wil je in de toekomst de juiste talenten aantrekken, binden, boeien en behouden. Gelukkig worden steeds meer bedrijven zich daarvan bewust.


Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties

Reageer op dit bericht

Meer nieuws

Winterfair bij JoGrow

Voor iedereen die van gezelligheid, groene planten en lekker eten houdt, heeft Decorum goed nieuws: de...

Instagram: Kerstbloemen

Van Dijk Flora heeft een alternatief voor mensen die in deze periode niet houden van een huis vol lichtjes en...