Blog: De vraag is niet of je gehackt wordt, maar wanneer

10-12-2018    10:26   |    Goedemorgen

Een webblog van Martine Kester. Zij verzorgt de online marketing binnen JEM-id, een bedrijf dat softwarepakketten ontwikkelt. Kester schrijft deze weblog exclusief voor Goedemorgen.

We zijn allemaal super afhankelijk geworden van computers. Als we geen computers zouden hebben, bestaat ons werk bij JEM-id niet eens. Cybersecurity is belangrijker dan ooit. Digitale gevaren liggen namelijk áltijd op de loer. Bij JEM-id hechten wij veel waarde aan cybersecurity, daarom hebben wij in november een inspirerende sessie voor onze klanten georganiseerd over dit onderwerp. Daarnaast houden wij intern ook security sessies, waarin we collega’s aan de tand voelen over hun gedrag rondom cybersecurity.  Hoe meer mensen zich bewust zijn van de digitale gevaren en er ook iets aan doen, hoe veiliger onze werk- en leefomgeving wordt.

ICT wordt vaak als iets technisch gezien, voor sommigen als iets ingewikkelds. Toch maken we er allemaal dagelijks gebruik van. Daarom is bewustwording van de veiligheid hiervan enorm belangrijk en wordt het alleen maar belangrijker met de verdere digitalisering in het verschiet. Door cyberaanvallen kan namelijk grote schade worden toegebracht aan je bedrijf of aan je privé gegevens en daar zit natuurlijk niemand op te wachten.

Wist je trouwens dat 80%-90% van een cyberaanval begint met een mailtje? Hacken heeft namelijk niets met technologie te maken, maar alles met communicatie. Daarom is het ook zo belangrijk om thuis en op het werk met je collega’s te bespreken hoe je ermee omgaat. Deel bijvoorbeeld dat je altijd updates moet uitvoeren, dat je je wachtwoorden regelmatig verandert en dat als er een spammail binnenkomt, je dit met elkaar deelt zodat iedereen op de hoogte is. Ook wij bij JEM-id hebben wel eens een mail gekregen uit naam van de directie naar de financiële afdeling met de vraag of er een bepaald bedrag kon worden overgemaakt. Het zag er echt uit, maar gelukkig checkte de financiële afdeling het toch voor de zekerheid even met de directie.

Terwijl ik bovenstaande aan het schrijven ben, doet het me gelijk denken aan het data governance onderzoek van één van onze producten FloraXchange. Dit onderzoek moet namelijk duidelijkheid geven aan onze klanten wat wij eraan doen om de data in FloraXchange te beschermen. Hiervoor werken we samen met een panel van FloraXchange klanten en met Ernst & Young. Uit dit onderzoek zal gaan blijken welke maatregelen wij nemen tegen interne risico’s zoals omgang met een datalek en externe risico’s zoals fysieke toegang tot computers van JEM-id. Ik denk dat dit onderzoek enorm belangrijk is in deze tijd waarin cybersecurity belangrijker is dan ooit.

Maar hoe kun je jezelf en het bedrijf wapenen tegen de digitale gevaren die op de loer liggen op het internet? Wat wij als tip kregen van Erik Jan Koedijk in de cybersecurity sessie voor onze klanten, is dat je moet communiceren met elkaar over deze gevaren. Daarbij hoort uitleggen wat je wel en niet mag doen, maar wel met een goede onderbouwing. Ook is het belangrijk dat dit positief wordt gebracht, want fouten maken mag, maar je moet je er niet voor schamen.

Wat doe jij om jezelf of het bedrijf waarvoor je werkt online te beschermen? En is dit genoeg? Tegenwoordig is het namelijk niet de vraag of je gehackt wordt, maar wanneer. Samen kunnen we het internet een stukje veiliger maken, dus laten we dat vooral doen!


Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties

Reageer op dit bericht

Meer nieuws

Koppert Cress scoort op Horecava

Het gerecht van Koppert Cress en Gro tijdens het FSIN Brunchcongres 2019 viel in de smaak. Hun gezamenlijke inzending, de gegrilde flatbread...

App biedt gewasadvies op afstand

De Duitse AgTech start-up Farmee werkt samen met het adviesbureau Delphy om telers op afstand te ondersteunen met advies. Samen lanceerden...

Han de Groot wordt directeur VPN

VPN maakt als belangenbehartiger van de potgrond- en substraatsector een professionaliseringsslag door. Dat gaat nu een stap verder met de...