Blog: Er liggen waardevolle zaken voor het oprapen!

15-11-2018    08:27   |    Goedemorgen

Een weblog van Joost van Veen. Hij is founding partner & food strategist bij Vision Kitchen - Design Thinkers for Food en monitort al vele jaren de mondiale ontwikkelingen op het gebied van food, socio-demografie en retail. Joost van Veen schrijft deze weblog exclusief voor Goedemorgen.

De afgelopen maanden ben ik veel op reis geweest door Azië, de VS en Europa. 

Voor mij is reizen de ultieme manier om te ontdekken wat de echte relatie met voeding is van mensen uit de verschillende uithoeken van de wereld. 

Ik vind het geweldig om zo snel en zo ver mogelijk bij de toeristische gebieden vandaan te geraken en me te begeven op die plekken waar de mensen hun voeding kopen. Of dit nu supermarkten, marktjes of eetgelegenheden zijn, het is voor mij de ultieme manier om met ‘locals’ in gesprek te geraken over eten. Door in deze gesprekken de goeie vragen te stellen en hierin de verschillende lagen in de antwoorden weet te ontdekken, kan je een goed beeld krijgen wat mensen echt belangrijk vinden op het gebied van hun voeding. 

Het zijn deze ‘zachte waardes’ die je niet snel bij een onderzoeksbureau of een 'data club’ kan kopen maar welke zeer waardevolle inzichten kunnen opleveren. Wat mij regelmatig opvalt is dat deze inzichten haaks kunnen staan op het beeld van wat voedingsproducenten kunnen hebben bij de beoogde doelgroep van hun producten.

Er speelt hier volgens mij soms een hoge mate van ‘self fulfilling prophesy’ mee wat een kloof op kan leveren tussen het, voor de producent, wenselijke gedrag van consumenten en de echte consumentenbehoeften. 

Zomaar een voorbeeld van iets wat ik regelmatig tegen kom. Als Nederlandse AGF ‘sector’ hebben we een redelijk transparante keten wat ‘traceability’ door die keten heen mogelijk maakt. Het gevolg hiervan is dat dit door relatief veel partijen wordt aangegrepen als een propositie waar ook op consumentenniveau veel behoefte aan is. In dit specifieke geval krijg ik bij de mensen die ik spreek toch een heel ander beeld.

Uiteraard is er wel een laag van de samenleving voor wie dit een belangrijke zaak is en deze groep groeit ook nog best wel. Het is voor mij alleen echt te kort door de bocht om aan te nemen dat dit een hele grote consumentenbehoefte is. Voor de mensen die ik spreek gelden vaak hele andere prioriteiten en is ‘traceability’ meestal hun laatste zorg. 

Het fascinerende is wel dat als je deze mensen de vraag zou stellen; ‘vindt u het belangrijk dat u precies weet waar uw voeding vandaan komt’ een ieder deze vraag met ‘ja’  zal beantwoorden. 

Ik noem dit het verschil tussen de burger en de consument, wat een enorm verstoord beeld op zou kan leveren.  

Het regelmatig toetsen van dit soort zaken als je bijvoorbeeld een tijdje met je Uber chauffeur opgescheept zit, of naast iemand zit in een eetgelegenheid, leveren voor mij keer op keer waardevolle inzichten op. Nee dit is natuurlijk geen kwantitatieve research, maar het zijn inzichten die gratis voor het oprapen liggen en die van hele grote waarde kunnen zijn. Ook als ze niet gelijk het antwoord opleveren waar je op hoopt..


Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties

Reageer op dit bericht

Meer nieuws

Hints hints hints

Volop nieuwe ontwikkelingen bij TuinbouwCommunicatie. In deze foto zie je sowieso twee hints voor wat je de komende tijd van ons kunt...