Blog: Waarom zit onze ‘value chain’ nu zo rottig in elkaar?

05-02-2019    08:59   |    Goedemorgen

Een weblog van Hans Ligtenberg. Hij is oud-docent Groene bedrijfskunde aan de Hogeschool Inholland in Delft en als vrijwilliger actief bij PUM. Deze weblog schreef hij exclusief voor Goedemorgen.

Ik ben net een paar dagen terug uit Ethiopië; ik was namens PUM te gast bij een groot tuinbouwbedrijf met wat vragen rondom opleiden en beroepsonderwijs. Het is een geweldig voorrecht om weer terug te zijn in ons keurig aangeharkte en propere landje. De temperatuur was wel ff wennen.

Nu telen ze daar voornamelijk buiten, een farm van ruim 30 + 4 hectare plastic kas, Israëlische makelij en nog eens elders 300 hectare. Telen in de openlucht gaat hen best goed af, vruchtbare grond, genoeg water en het weer is zeer aangenaam. Telen in de kas is nog een stapje te ver, daarover moeten ze nog veel leren.

Op verzoek van de opdrachtgever heb ik ook gesproken met docenten en managers van de Agrarische Universiteit over het inrichten van beroepsonderwijs naar Nederlands model. Uiteindelijk heb ik ook nog een gastcollege gegeven voor pakweg 150 tuinbouwstudenten over hoe de “value chain” in Nederland werkt. Ook heb ik uitgelegd dat men in Nederland aan het begin en einde van de keten het geld verdient en dat wij als 2grootste agrarisch exporteur een sector van boeren en tuinders hebben die nauwelijks het zout in de pap verdienen. Uiteindelijk vroeg één van de studenten waarom het in een zo’n succesvol land voor boeren en tuinders zo slecht geregeld is? Ik moest hem toen uitleggen dat wij een soort “consumentenpolitie” hebben (Autoriteit Consument & Markt) die erop toeziet dat boeren en tuinders vooral geen prijsafspraken maken die negatief uitvallen voor de consument. Ik vertelde dat als 5 tuinders samenkomen om daarover te praten, zij dan het risico lopen van een forse boete. Dit terwijl de retail haar inkoopkracht best mag bundelen om de boeren en tuinders qua prijs nog verder onder druk te zetten. Dit komt de consument en uiteindelijk ook de retail ten goede, denkt men.

Op dat moment bedacht ik mij dat de naam van deze instantie “Autoriteit voor Consument & Markt” is en niet “Autoriteit voor Consumenten”! In de praktijk is er heel veel aandacht voor het wel en wee van de consument maar het ontbreekt ten ene male aan zorg voor een goed functionerende markt. Een markt waar vraag en aanbod op een fatsoenlijke manier in balans gebracht kunnen worden. Het zou toch heel mooi zijn als onze “consumentenpolitie” zich er ook druk om zou maken dat een hele belangrijke sector een fatsoenlijke boterham kan verdienen en voldoende vet op de botten kan ontwikkelen om te kunnen investeren en te innoveren. Ik hoop dat het nieuwe onderzoek door de WUR (Echte en Eerlijke prijs) hiervoor voldoende munitie aanlevert. Ik zou trouwens willen kiezen voor een Echte en Eerlijke structuur.

Nu is het in ere houden van de sector die voor een redelijke prijs een hoge kwaliteit voedsel produceert voor consumenten in en buiten Nederland, een politieke keuze! Een land zonder goed functionerende voedselproducerende sector wordt afhankelijk van anderen. Lijkt mij een zeer ongewenste situatie.

p.s.: vergeet niet te stemmen binnenkort! 


Reacties (1)

Joost at 06.02.2019

Geen enkele politieke partij komt op dit moment zijn afspraken na. Op welke partij dien je dan te stemmen?

Reageer op dit bericht

Meer nieuws

Alle waterstromen risicovol

Recent is het eindrapport ‘Waterstromen afwijkend van drainwater’ uitgebracht. In dit rapport worden de resultaten beschreven van een...