Dit zijn de trends in groenten voor 2021

Dit zijn de trends in groenten voor 2021

Het jaar 2021 gaat een goed jaar worden voor groenten en fruit; mede doordat het door de Verenigde Naties is uitgeroepen tot internationaal jaar voor groenten en fruit. Maar welke (groente)trends gaan we komend jaar zien? NAGF vroeg het aan fooddesigner Marielle Bordewijk van het bureau Food by Design.

Ruim 83% van de groenten wordt in Nederland tijdens de avondmaaltijd gegeten. Gaan we meer groenten en fruit op andere momenten eten, nu we (als het goed is) vaker thuis zijn?

Er is zeker een trend gaande waarbij meer groente op andere momenten van de dag wordt geconsumeerd. Dit geldt met name voor de lunch: denk hierbij aan salades, wraps, soep en broodbeleg op basis van groente. In salades zullen meer verschillende groentesoorten worden gebruikt, vooral chunky groenten zoals pompoen, aangevuld met granen en peulvruchten. Daarnaast zal je ook meer groenten op broodjes zien. Je kunt hierbij denken aan het klassieke broodje gezond maar ook aan variaties zonder dierlijke producten zoals avocado toast en groentespreads als baba ganoush (van aubergine).

Ook tijdens de thuisborrel willen we meer groenten eten. Supermarkten springen hier al op in met kant-en-klare borrelproducten. Hierbij zal ook de vraag stijgen naar groenten in de vorm van crudité platters met sausjes, oftewel een borrelplank vol kleurrijke groenten.

Bijkomend voordeel van meer thuis eten is dat je meer regie hebt over wat je eet en dat je de mogelijkheid hebt om restjes van de voorgaande avond te eten.

Blijft dit zo, ook als we straks weer meer bewegingsvrijheid hebben?
Ik denk dat we structureel meer thuis zullen blijven werken maar tegelijkertijd ook meer naar buiten zullen gaan zodra we dat weer kunnen. Dus deels zal het zo blijven.

Waarom is het eigenlijk zo belangrijk om foodtrends in de gaten te houden?
Food trends gaan over ontwikkelingen in kookgedrag en het is belangrijk om hierop te anticiperen. We onderscheiden twee soorten trends:

1. Hypes. Dit zijn kortstondige grillen. Opeens is iets heel populair, maar het verdwijnt ook weer snel. Prima om op in te spelen in de communicatie met een leuk recept bijvoorbeeld, maar niet geschikt voor innovatie. Daar raden wij foodbedrijven aan om voor de langere, impactvolle food trends te gaan.

2. Food waves. Dit zijn trends op de langere termijn (5-25 jaar); bijvoorbeeld "meer groente eten". De achterliggende drijvers bij de consument hiervoor zijn: gezonder willen eten en duurzamer willen eten. Daaruit vloeit voort dat mensen betere groente vaardigheden krijgen.

Verbeterde vaardigheden?
Jazeker! Het besef groeit dat je met andere bereidingen geweldige smaken uit groente kunt halen. Dit smaakbesef is groeiende onder chefs, dankzij voorlopers als Ottolenghi, maar ook op receptenplatforms als Smulweb. Neem bijvoorbeeld een wortel. Als je deze roostert (i.p.v. bakt of kookt) dan verdampt het water en dit geeft een enorme smaakintensiteit.

Hierbij ligt een enorme uitdaging voor de groente- en fruitsector. Consumenten willen minder vlees eten, maar zitten nog steeds vast in de traditionele aardappelen/vlees/groente-opbouw. Vlees wordt hierbij nog veel te vaak vervangen door ultra bewerkte vleesvervangers. Dit is zonde. De sector zou dit moeten opvangen door zelf alternatieven aan te brengen en daarbij goed na te denken over nutritionele volwaardigheid. Een geroosterde bloemkool is op zichzelf geen volwaardige vervanging voor een steak, maar voeg hier wat amandelen aan toe voor de eiwitten en het klopt weer.

Een mooi voorbeeld is de vegetarische shoarma van restaurant Noma in Kopenhagen. Deze inmiddels beroemde 'shoarma' bestaat uit onregelmatige plakken knolselderij die urenlang worden geroosterd aan het spit. Daarna wordt deze geserveerd door direct van het spit af te snijden, zoals je dat ook bij vlees zou doen.

Wat voor soorten groenten gaan we meer zien in 2021?
Het komende jaar zal er hernieuwde aandacht komen voor Nederlandse groenten van de koude grond. Denk hierbij aan knollen en kolen. Deze groenten zijn duurzaam en geweldig voor je darmgezondheid. Vezelrijk eten wordt sowieso steeds belangrijker en hierbij ligt een belangrijke rol voor groenten en fruit.
Ook blijven paddenstoelen belangrijk als vleesvervangers. Het aanbod voor consumenten is nu echter nog wel wat saai, dat kan wel wat uitgebreider. Daarnaast ben ik erg enthousiast over de boerenkoolspruiten (kalettes). Wat een goede vondst! Ik zet ze graag op tafel als ik gasten heb als "nieuwe bitterbal"; even roosteren in de oven en serveren met bearnaisesaus.

Tot slot; gaan we nog andere kleuren op ons bord zien?
Groente en fruit hebben gelukkig alle kleuren.  Pantone heeft de kleur geel uitgeroepen tot kleur van het jaar 2021. Dat lijkt me een mooie kleur om jezelf en je bord op te fleuren in sombere tijden.


(Fotocredit: Gijs Versteeg)

Bron: Goedemorgen

Deel artikel



Vandaag op Tuinbouwmarktplaats...

Vandaag op Hortibiz Newsradio, luister terug!

Meld je aan voor dagelijks Goedemorgen Nieuws
Ontvang Goedemorgen!

Meld je aan voor dagelijks Goedemorgen Nieuws

Tuinbouwnieuws, ondernemen, markt en techniek

Hortibiz Newsradio
Luister mee!

Hortibiz Newsradio

24/7 nieuws en informatie

Werken bij Holland Hortimedia?
Solliciteer!

Werken bij
Holland Hortimedia?

Contentmanager m/v – Salesmanager m/v