Fleurop wordt Koninklijk

Fleurop wordt Koninklijk

Een feestelijk moment voor Fleurop. Ter ere van haar 100-jarig bestaan heeft de bloemenspecialist vanmiddag het Predicaat Koninklijk ontvangen. De onderscheiding werd overhandigd door Hans Oosters, commissaris van de Koning van de provincie Utrecht, in het bijzijn van burgemeester Gert-Jan Kats. Het is de kroon op het werk van de organisatie, die het jubileum aangrijpt om stil te staan bij de prominente rol die bloemen in de Nederlandse samenleving spelen.

"We zijn werkelijk vereerd", laat Anita de Hart, algemeen directeur Koninklijke Fleurop Interflora Nederland weten. "Deze onderscheiding is de kroon op ons werk en die van de bijna 700 Fleurop-vakbloemisten in ons land. Maar we hebben het ook in belangrijke mate te danken aan al die Nederlanders die al jaren boeketten bestellen. Dat wij ons 100-jarig bestaan mogen vieren, zegt iets over de prominente rol die bloemen in onze samenleving spelen."    

100 jaar lief en leed  
Nederland en bloemen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. De geschiedenis van de Nederlandse bloemencultuur gaat terug tot in de 16e eeuw. Destijds waren bloemen een luxeproduct. In de Gouden Eeuw kostte een tulpenbol evenveel als een Amsterdams Grachtenpand. Vanaf de 18e eeuw werden er echter zoveel bloemen in ons land gekweekt dat de prijs daalde en ook de gewone Nederlander zich bloemen kon veroorloven. "Nog altijd zijn bloemen ongekend populair in ons land", vervolgt Anita de Hart. "Voor eigen gebruik én als cadeau. Of je iemand nu een fijne verjaardag wilt wensen, beterschap of succes met een nieuwe baan. Via bloemen delen we lief en leed met elkaar. En dankzij Fleurop zijn bloemen nooit ver weg. Met ons netwerk van vakbloemisten overbruggen we grote afstanden. We zijn er voor mensen op de meest belangrijke momenten in hun leven, zoals geboorte, huwelijk en overlijden. De boeketten zijn in de afgelopen 100 jaar natuurlijk sterk veranderd en de manier waarop we ze bestellen en bezorgen ook. Op archiefbeeld zien we bloemisten bijvoorbeeld met paard en wagen. Maar de essentie van Fleurop is nog steeds hetzelfde: met onze creaties brengen we mensen samen wanneer ze dat zelf fysiek niet kunnen. Dat is van ongekende waarde, van alle tijden en iets van alle generaties. Dat bleek de afgelopen anderhalf jaar eens te meer, massaal stuurden we elkaar bloemen om te laten weten dat we er voor elkaar zijn."

Blijven innoveren      
Met de komst van Fleurop in 1921 werd het mogelijk bloemen door het hele land te laten bezorgen. De Hart: "Vanaf die tijd zie je dat we met z'n allen grotere afstanden gaan afleggen en dus ook dat we vrienden en familie in verdere plaatsen hebben. Daarmee was Fleurop een uitkomst." In 1927 start de Europese samenwerking en wordt het mogelijk om ook in landen, als België, Oostenrijk en Zwitserland bloemen te laten bezorgen. "Sinds 1946 bezorgen we wereldwijd. De eerste orders werden verwerkt via een Telegram-Sleutel, later per telefoon en fax. Sinds 1995 is het mogelijk om online bloemen te bestellen. Fleurop.nl was destijds een van de allereerste officiële webwinkels van Nederland. Ja, daar zijn we best trots op. Nog altijd staan we voor innovatie, bijvoorbeeld op het gebied van duurzaamheid. Zo zijn Fleurop-vakbloemisten bezig met duurzaamheidscertificering. Inmiddels hebben ruim 300 Fleurop-bloemisten het onafhankelijke keurmerk Barometer Duurzame bloemist behaald. Hiermee tonen zij aan dat ze duurzaam ondernemen. Dit doen bloemisten door het inkopen van duurzaam geteelde bloemen en planten, maar ook door een duurzamere bedrijfsvoering, van verpakking tot bezorging. Dat vinden we belangrijk, want de natuur vormt de basis van ons werk. Als we ook in de toekomst van bloemen willen blijven genieten, moeten we zuinig met de aarde omgaan."

Boeket Kroonjuweel  
Ter ere van het 100-jarig jubileum en de ontvangst van het Predicaat Koninklijk lanceert Fleurop vandaag het boeket Kroonjuweel. "Een bijzonder boeket, om cadeau te doen aan bijzondere mensen in je leven: jouw eigen kroonjuwelen", aldus De Hart. Per verkocht boeket wordt gedurende het hele jubileumjaar, tot en met november 2022, € 2,50 gedoneerd aan het Prinses Máxima Centrum. De opbrengst wordt gebruikt voor wetenschappelijk onderzoek naar kanker bij kinderen.

Bron: Goedemorgen

Deel artikel



Vandaag op Tuinbouwmarktplaats...

Vandaag op Hortibiz Newsradio, luister terug!

Meld je aan voor dagelijks Goedemorgen Nieuws
Ontvang Goedemorgen!

Meld je aan voor dagelijks Goedemorgen Nieuws

Tuinbouwnieuws, ondernemen, markt en techniek

Hortibiz Newsradio
Luister mee!

Hortibiz Newsradio

24/7 nieuws en informatie

Werken bij Holland Hortimedia?
Solliciteer!

Werken bij
Holland Hortimedia?

Contentmanager m/v – Salesmanager m/v