Militairen te verleiden tot gezondere voeding

02-12-2019    11:07   |    AgriHolland

Het ministerie van Defensie en het Gedragslab hebben verschillende interventies ontwikkeld om militairen in de kantine te verleiden tot gezonde keuzes. Nudging via dienbladen in combinatie met een korting leidt tot meer fruitverkopen. Voor rauwkost was er geen effect.

Onderzoek onder de doelgroep wijst erop dat dit te maken kan hebben met de (on)aantrekkelijkheid van het product. Dat staat in de rapportage 'Rijk aan gedragsinzichten: editie 2019'. Deze rapportage geeft een impressie van de door de departementen uitgevoerde gedragsprojecten in de periode 2017-2019.

Defensie vindt het belangrijk dat militairen gezond eten. Dat is goed voor hun inzetbaarheid, zowel op korte als lange termijn (bij terugkeer in de maatschappij). In de praktijk kopen militairen meer wit brood dan bruin brood en houden ze meer van kroketten dan van salades. Militairen kunnen dus gezondere keuzes maken tijdens de lunch. Defensie heeft daarom het Gedragslab (een interdepartementaal team van communicatieadviseurs met gedragsexpertise) gevraagd om een strategisch advies met concrete interventies.

De dienbladen in één van de bedrijfsrestaurants van Defensie zijn voorzien van stickers waarop groente en fruit staan afgebeeld. De sticker fungeert als prime en suggereert een plaats op het dienblad waar je groente en fruit op kunt leggen. Dit is gedaan naar analogie van een apart vak voor groente en fruit in boodschappenwagentjes waarmee in supermarkten is geëxperimenteerd. Dit is gecombineerd met een actiekorting voor rauwkost en handfruit.

De verkoop van rauwkost en fruit is bijgehouden met kassagegevens. Er is vooraf gemeten en tijdens de interventie op twee locaties: de testkazerne en een vergelijkbare controlekazerne.

De kassagegevens laten zien dat de interventie leidt tot een flinke stijging van het percentage transacties waarbij fruit verkocht wordt. In de testkazerne stijgt dit van 9,5% in de weken voorafgaand aan de interventie naar 15,3% tijdens de looptijd. In de controlekazerne blijven de fruitverkopen min of meer stabiel (13,6% versus 15,7%). Voor rauwkost was er geen effect. Onderzoek onder de doelgroep wijst erop dat dit te maken kan hebben met de (on)aantrekkelijkheid van het product.

(Foto: Defensie)


Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties

Reageer op dit bericht

Meer nieuws

Winterfair bij JoGrow

Voor iedereen die van gezelligheid, groene planten en lekker eten houdt, heeft Decorum goed nieuws: de...

Instagram: Kerstbloemen

Van Dijk Flora heeft een alternatief voor mensen die in deze periode niet houden van een huis vol lichtjes en...