Nederland blijft wereldspeler in agf

Nederland blijft wereldspeler in agf

Nederland maakte het ook in 2020 weer waar: we zijn wereldspeler in verse groenten en fruit. De verkoop van verse groenten en fruit in het buitenland steeg met 6 procent naar €12,9 miljard. De groei is hoofdzakelijk te danken aan geďmporteerd fruit dat veelal via de Rotterdamse haven voet aan de grond krijgt in Europa en samen met Nederlandse producten als totaalpakket wordt doorverkocht naar ons Europese achterland. De verkoopomzet van fruit in het buitenland steeg 13 procent, die van groenten daalde 1 procent vergeleken met 2019. Onze top-3 afzetmarkten: Duitsland, Verenigd Koninkrijk en België.

De Nederlandse import van verse groenten en fruit pluste met 8 procent naar €9 miljard. Nederland fungeert als toegangspoort voor importproducten naar de rest van Europa. Nederlandse handelsbedrijven leveren toegevoegde waarde onder andere in de vorm van rijpen, verpakken en
fijnmazige logistiek. Avocado was het belangrijkste importproduct met €1,1 miljard. De sterkste groeiers in het importassortiment waren: avocado (+22%), blauwe bes (+14%) en sinaasappel (+29%). Er is vooral meer fruit ingevoerd uit Zuid-Afrika en Peru. Dit blijkt uit data die GroentenFruit Huis analyseerde op basis van gegevens van onder andere Eurostat.

Wisselende resultaten
De productiewaarde van Nederlandse groente- en fruittelers bedraagt €3,9 miljard, t.o.v. €3,7 miljard in 2019. Niet voor alle telers was het jaar even succesvol. Tomatentelers hebben een minder goed financieel jaar achter de rug, onder andere door het wegvallen van de horeca en catering in heel Europa. Telers van paprika's en aubergines ontvingen daarentegen hogere prijzen dan een jaar terug. Voor perentelers verliep de eerste helft van 2020 positief met goed doorlopende verkopen.

Een kleinere oogst zorgde voor hogere appelprijzen in de tweede helft van 2020. De verkoop van typische 'horecaproducten' zoals rode bes, kruiden en cressen verliep door internationale sluiting van restaurants zeer moeilijk. De Nederlandse ui deed het zowel goed in eigen land als in het buitenland. Met vooral een sterke vraag uit Afrika en Azië.

Afzet in Europa gegroeid
Er ging 9 procent meer groenten en fruit naar Duitsland. Dit is met een totale verkoopomzet van €4,8 miljard onze belangrijkste afzetmarkt. Paprika, komkommer, tomaat en appel droegen het meest bij aan de groei. Het Verenigd Koninkrijk is de tweede afzetmarkt met een verkoopwaarde van €1,2 miljard (+2%). Ook de afzet in Frankrijk (+14%) en Spanje (+17%) nam toe, vooral dankzij een hogere doorverkoop van avocado en sinaasappel.

Hoge kosten voor luchtvracht
De Nederlandse export van groenten en fruit naar verre bestemmingen, zoals de Verenigde Staten en Japan, viel sterk terug door het wegvallen van passagiersvluchten. Een groot deel van de groenten en fruit die per luchtvracht wordt vervoerd, wordt in het ruim van passagiersvluchten geplaatst.

Bron: Goedemorgen

Deel artikel



Vandaag op Tuinbouwmarktplaats...

Vandaag op Hortibiz Newsradio, luister terug!

Meld je aan voor dagelijks Goedemorgen Nieuws
Ontvang Goedemorgen!

Meld je aan voor dagelijks Goedemorgen Nieuws

Tuinbouwnieuws, ondernemen, markt en techniek

Hortibiz Newsradio
Luister mee!

Hortibiz Newsradio

24/7 nieuws en informatie

Werken bij Holland Hortimedia?
Solliciteer!

Werken bij
Holland Hortimedia?

Contentmanager m/v – Salesmanager m/v